Sytuacja z jaką mierzy się obecnie świat, jest sytuacją bez precedensu w ostatnich kilkudziesięciu latach. To jednocześnie terapia szokowa dla wielu biznesów, począwszy na tych małych, a skończywszy na tych największych. Pandemia zaskoczyła wszystkich bez wyjątku i wymaga od marek szybkiego zaadoptowania się do nowej rzeczywistości. Jak komunikują się marki w czasach pandemii? Co pandemia zmieni w sposobie prowadzenia biznesów, komunikowania się z odbiorcami? Jaką komunikację prowadzić z Klientami zamkniętymi w swoich domach, często przerażonymi i niepewnych jutra?
Pierwsze kilka dni domowej kwarantanny upłynęło większości marek pod znakiem chaosu i zastanawiania się jak i czy komunikować się z konsumentami. Czy wypada prowadzić normalną, produktową komunikację? Jak odnieść się do bieżącej sytuacji? Czy promowanie części usług i produktów jest w obecnej sytuacji na miejscu? To i wiele innych pytań nurtowało wielu marketerów. A to i tak nic w porównaniu z wyzwaniem, przed którym stanęli właściciele zamkniętych z dnia na dzień biznesów, odciętych od swoich Klientów i ze zburzonymi w jednej sekundzie kanałami tradycyjnej sprzedaży.
Jaką taktykę przyjęły marki? Zerknijmy na kilka poniższych przykładów
Audi Polska, Grupa Volkswagen czy Żywiec przyłączyły się do akcji #zostańwdomu i poprzez proste, ale wymowne grafiki wsparły inicjatywę
Zostań w domu, zachowaj zdrowie i wspieraj innych – to dotyczy nas wszystkich. Jesteśmy z Wami w kontakcie. Bądź bezpieczny. #zostańwdomu
Opublikowany przez Audi Polska Czwartek, 19 marca 2020
Mbank uruchomił dedykowaną komunikację #bankujzdomu zachęcającą do załatwiania koniecznych spraw przez Internet.
Marka 4f zdecydowała o przekazywaniu 20% obrotu sklepu internetowego www.4F.pl dla największego szpitala zakaźnego w Polsce – MSWiA w Warszawie.
Dodatkowo uruchomiła cykl #4Ftrenujzdomu, w którym trenerzy podpowiadają jakie ćwiczenia wykonywać, aby nie stracić formy.
Dom Aukcyjny Agra-Art tydzień przed aukcją zmuszony został do odwołania jej stacjonarnej części, stanowiącej jej punkt centralny – uruchomione zostały kampanie zachęcające do licytowania przez Internet i telefonicznie oraz dodatkowo akcja #SztukaSiedziećWDomu zachęcająca do pozostania w domu i poznawania świata sztuki m.in. poprzez dedykowane podcasty. Efekty? Rekordowe zainteresowanie aukcją oraz pobity rekord cenowy sprzedaży – obraz Jacka Malczewskiego Artysta i Chimera został sprzedany za 3 mln 100 tys. zł.
3 mln 100 tys. zł (wystawiony za 500 tys. zł) – taką cenę uzyskał obraz Jacka Malczewskiego – ARTYSTA I CHIMERA, podczas…
Opublikowany przez SHAKE HANDS Środa, 25 marca 2020
Mercedes Benz i Mercedes Benz Vans Polska przygotowały kolorowanki dla rodziców, którzy stanęli obecnie przed prawdziwym wyzwaniem godząc pracę z domu z opieką nad dziećmi.
Do wszystkich rodziców: Kończą się kolorowanki?Chętnie Ci pomożemy za pomocą naszych szablonów do kolorowania…
Opublikowany przez Mercedes-Benz Polska Wtorek, 24 marca 2020
Pomocną dłoń do rodziców wyciągnął również Empik, który udostępnił setki lektur szkolnych w formie audibooków, ebooków na 60 dni za darmo
Nie martw się o dostęp do lektur! Zadbaliśmy też i o to. 😊 Do oferty Empik Premium dodaliśmy właśnie setki lektur…
Opublikowany przez empik Wtorek, 24 marca 2020
Widoczne są również szybkie zmiany w budżetach mediowych i przenoszenie ciężaru komunikacji na promowanie zakupów online. Lidl Polska już od dawna angażuje influencerów do akcji promujących zakupy przez Internet, ale w najbliższych miesiącach możemy oczekiwać wzmożenia takich działań i silnej rywalizacji pomiędzy markami. Zwłaszcza kiedy opadnie kurz po koronawirusie i zakupy spożywcze online staną się dla wielu z nas codziennością.
View this post on InstagramA post shared by Maja (@pukkalifestyle) on
Prawdziwym polem bitwy są jednak próby utrzymania się na powierzchni restauracji i innych mniejszych biznesów, które do tej pory nie działały online bądź były tam obecne w ograniczonym zakresie. Godna podziwu jest ich szybkie przekształcenie się ze stacjonarnego biznesu w typowo internetowy.
#zostańwdomu a my dowieziemy pyszne, rzemieślnicze chleby na zakwasie, słodkości i pasty Handelka pod Twoje…
Opublikowany przez Handelek Piątek, 20 marca 2020
Mamy trzy drogi żeby delektować się tymi smakołykami 💕🔸 Telefon do nas i odbiór osobisty 🥂🔸Zamówienie telefoniczne 📞i…
Opublikowany przez SHUK Środa, 25 marca 2020
Polska marka Lancerto, której premiera nowej kolekcji zbiegła się z wybuchem epidemii, zdecydowała, że 20% z zakupu odzieży z nowej kolekcji trafi do szpitala w Łańcucie.
Marka New Balance w USA zaprzestała produkcji butów, uruchamiając jednocześnie produkcję masek, co zakomunikowała poniższym wpisem na Instagramie.
Na ciekawy ruch zdecydowała się marka Gucci, która swój kanał na Instagramie, obserwowany przez ponad 40 mln ludzi udostępnia Światowej Organizacji Zdrowia.
Zupełnie inną strategię przyjmuje Coca-Cola, która zawiesza wszelkie aktywności reklamowe, a część środków które miały zasilić wydatki reklamowe przeznacza na walkę z koronawirusem. Działanie godne pochwały, choć nie każda marka mogłaby pozwolić sobie na taki ruch.
Nestle Polska przekazuje produkty do szpitali i Banków Żywności.
Marka Ziaja planuje otwarcie sklepu internetowego – z tej okazji zachęca do zapisania się do newslettera, na pierwsze osoby czeka limitowany zestaw kosmetyków.
Koronawirus pustoszy branżę szkoleniową. Nie wszyscy jednak się poddają. Akademia Żabki, prowadząca do tej pory jedynie stacjonarne szkolenia w szkołach i przedszkolach, uruchomiła treningi online dla dzieci i młodzieży.
Zespół Mazowsze rozpoczyna szycie maseczek.
Sklepy Żabka wprowadzają do swojej oferty maseczki po zaledwie 1.62 zł. sztuka rezygnując ze swojej marży.
Jesteś w Żabce? Pamiętaj aby dodać do listy zakupów maseczki jednorazowe*! W naszych sklepach dostępne są w opakowaniach…
Opublikowany przez ŻABKA – mały wielki sklep Wtorek, 14 kwietnia 2020
Jak trwałe COVID 19 wpłynie na marki?
- Rozpocznie się intensywny sprint do digitalu, a ci którzy nie są w nim obecni mocno sprzedażowo, rozpoczną szaleńczą pogoń w celu nadrobienia straconych lat. Ci którzy już sprzedają głównie w taki sposób, jeszcze bardziej będą udoskonalać metody sprzedaży, lojalizowania swoich obecnych klientów.
- Znaczenia nabierze dywersyfikacja kanałów sprzedażowych – biznesy stricte stacjonarne będą zmuszone mieć w gotowości narzędzia i procedury, na wypadek podobnych sytuacji.
- Duże marki w działaniach będą mocno skupiać się na wizerunku, a nie tylko samej sprzedaży
- Długofalowo, jeśli kryzys gospodarczy nie będzie miał dramatycznych rozmiarów, rynek ecommerce będzie rósł szybko – kilka tygodni, miesięcy spowoduje realne zmiany zachowań konsumenckich. Ludzie jeszcze bardziej przywiążą się do zakupów online, a co ważne nie będą tam szukać tylko ubrań czy produktów spożywczych, ale również szkolenia, treningi personalne.
- Większego znaczenia nabierze wartość dodana w komunikacji marek ukierunkowana na zaangażowanie w ważne społecznie problemy.
- Jeszcze więcej czasu będziemy spędzać w sieci, co w długofalowej perspektywie spowoduje wzrost dynamiki wydatków na reklamy w Internecie.
- Poszerzy się rynek influencerów – do ich grona z czasem dołączą osoby, które zmuszone sytuacją swoje biznesu przeniosą do online’u i z czasem staną się popularni.
O innych ciekawych aspektach świata reklamy po koronawirusie przeczytacie w artykule Moniki Bębnowskiej na Linkedin.